Sunday 4 November 2018

PENGEDAR SHAKLEE SEGAMAT:APA YANG MENYEBABKAN KOLESTEROL TINGGI


ASSALAMMUALAIKUM DAN SALAM SATU MALAYSIA

Pengedar Shaklee Segamat:Apa Yang Menyebabkan Kolesterol Tinggi

Tajuk entri kali ini mengenai apa yang menyebabkan kolesterol tinggi dan apa puncanya terjadi.Jom kita baca info-info mengenai kolesterol.

Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Apa yang menyebabkan kolesterol tinggi..?Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

Kolesterol pemakanan datang daripada daging, ayam, ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolesterol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolesterol bersalut protein ni dipanggil chylomicron.

Hati mampu menyingkirkan kolesterol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolesterol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan chylomicron daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.

Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik.

Apakah Punca Sebenar Yang Menyebabkan Kolestrol Tinggi Dalam Darah?

1)Pemakanan : Mengambilan makanan yang tinggi kandungan lemak tepu biasanya akan meningkatkan kadar kolestrol. Contohnya seperti telur, keju, minyak masak, kuih muih, dan pelbagai jenis makanan bergoreng.

2)Berat badan : Tumpuan lemak di bahagian perut dan pinggang bukan sahaja menyukarkan anda untuk memilih saiz seluar yang sesuai, malah ia juga meningkatkan kadar triglisedira dan menirinkan HDL atau kolestrol baik.

4)Senaman:Kurang melakukan aktiviti atau kurang bersenam akan meyebabkan peningkatan kadar LDL (kolestrol jahat) dan mmerendahkan tahap HDL (kolestrol baik)

5)Usia dan jantina : Mencecah umur 20 tahun, kolestrol mula meningkat melainkan anda mengamalkan aktiviti dan pemakanan yang mencegah kenaikan tahap kolestrol. Golongan lelaki lebih cenderung mempunyai tahap kolestrol yang tinggi berbanding wanita.

6)Tahap Kesihatan : Mempunyai penyakit lain seperti diabetis atau hipotiroid berisiko unutk peningkatan tahap kolestrol. Lakukan pemeriksaan kesihatan secara rutin bagi mengelak risiko penyakit lain.Sesetengah orang masih memiliki kadar kolestrol yang tinggi walaupun telah mengamalkan gaya hidup yang sihat dan diet yang seimbang. Faktor keturunan juga mempengaruhi masalah kolestrol tinggi.Pastinya anda sendrii sedar akan keburukan merokok. Selain merosakkan paru-paru, merokok juga mampu menurunkan tahap kolestrol baik dalam darah.

7)Sejarah Keluarga : Sesetengah orang masih memiliki kadar kolestrol yang tinggi walaupun telah mengamalkan gaya hidup yang sihat dan diet yang seimbang. Faktor keturunan juga mempengaruhi masalah kolestrol tinggi.Pastinya anda sendrii sedar akan keburukan merokok. Selain merosakkan paru-paru, merokok juga mampu menurunkan tahap kolestrol baik dalam darah.

Testimoni


K

INGAT SHAKLEE
INGAT AHLIA HANAFI
JOM JAGA KESIHATAN😍


Bagaimana untuk hubungi saya?
Klik di link dibawah ini untuk sebarang pertanyaan👇👇👇



Mengapa mesti memilih Shaklee

✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
 Terbukti Berkesan
 Terbukti Semulajadi
 Terbukti Selamat
 Harga Mampu Milik
 Halal

Saya doakan kesihatan anda bertambah lebih baik, kita berusaha merawat Allah jualah yang menyembuhkan.





COD SEGAMAT, JALAN TEMENGGUNG, BERATA, LUBUK BATU, GEMEREH, KG TASIK ALAI, BULOH KASAP, TAMAN SERI SERULING, TAMAN SERULING, TAMAN MEWAH, TAMAN REBANA, TAMAN MUHIBAH, BATU ANAM, TAMAN YAYASAN, KG JABI, JALAN PEMUDA, SEMENANJUNG MALAYSIA, SABAH DAN SARAWAK, BRUNEI

~~~Perunding Vitamin Anda : ~~~
♡♡Ahlia Hanafi
♡♡ Shaklee Independent Distributor
♡♡ [ ID No : 1117892]
♡♡ Contact No : 019-7701358
♡♡ Email : ahliahanafi@gmail. om
♡♡Facebook: Ahlia Hanafi
Blog:www.ahzvitamin.blogspot.c.om

No comments:

Post a Comment

CARA PENGAMBILAN OSTENUTRIX SHAKLEE

Pengedar Shaklee Segamat:Cara Pengambilan OSTENUTRIX Shaklee Assalammalaikvvum Dan Salam Sejahtera Blog Kali ini saya nak kongsi...