Tuesday 1 May 2018

PENGEDAR SHAKLEE SEGAMAT:NUTRISI UNTUK IBU HAMIL


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Pengedar Shaklee Segamat:Nutrisi Untuk Ibu Hamil

Hari ini saya nak kongsikan dengan anda tentang nutrisi untuk ibu hamil.Ibu hamil memerlukan banyak nutrisi dalam badan kerana bayi dalam kandungan akan menyerap segala nutrisi ibu.

Kekurangan nutrisi boleh menyebabkan kandungan kekurangan zat dan boleh menyebabkan kandungan menjadi tidak sihat.

Segala nutrisi yang ibu makan akan disalurkan kepada bayi melalui plasenta
atau dipanggil uri.

Planseta akan menjadi penghalang sel-sel darah makanan dan nutrin kepada bayi..

Antara masalah-masalah  yang dihadapi oleh ibu hamil

1)Morning sickness

Biasanya trimester awal sebahagian daripada ibu hamil akan rasa mual dan sering muntah pada awal pagi. Masalah ini berpunca disebabkan beberapa faktor termasuk perubahan fisiologi, tahap hormon yang tinggi, alahan bau-bau tertentu, kulit juga berubah lebih gelap, mengelupas dan sebagainya. Tapi jangan risau perubahan ini akan berakhir apabila usia kandungan semakin meningkat.

2. Anemia atau Hb Rendah

Anemia atau kurang darah berpunca dari kekurangan zat gizi untuk pembentukan darah seperti zat besi, asid folik dan vitamin B12. Simptom kurang darah ni dapat dikenalpasti apabila kadar sel darah merah (hemoglobin atau Hb) bawah bacaan normal.

3. Pergelangan kaki dan tangan bengkak

Jika bahagian pergelangan tangan dan kaki bengkak disebabkan oleh pengumpulan air kemungkinan ada kaitan dengan masalah tekanan darah tinggi

4. Darah Tinggi

Peningkatan tekanan darah boleh tercetusnya masalah darah tinggi. Biasanya tekanan darah normal ialah 120/70. Sekiranya melebihi 140/90 harus diberi perhatian dan harus diingat rutin harian juga boleh memberi tekanan perasaan yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi.

5. Berat badan

Penting pantauan berat badan secara tetap untuk mengetahui keadaan bayi di dalam kandungan. Kebiasaannya ibu hamil akan bertambah berat badan antara 11 kg hingga 16 kg. Awas jika berat badan naik mendadak kemungkinan ia tanda awal tekanan darah tinggi

6. Kejang Kaki

Kejang kaki atau simpul mengkarung pada waktu malam dan pagi adalah sangat tak best. Walaupun ia seakan masalah biasa bagi ibu hamil.

7. Diabetes

Diabetes seakan penyakit biasa dihadapi oleh ibu hamil. Kandungan hormon estrogen dan progesteron meningkat tinggi sehingga kandungan gula dalam darah turut meningkat. Lebih buruk jika ada sejarah kencing manis sebelum hamil. Antara komplikasinya adalah kecairan air ketuban yang banyak, masalah buah pinggang dan perut ibu hamil lebih besar dari normal.

8. Pendarahan

Jika mengalami pendarahan faraj pada minggu pertama hingga 28 kemungkinan keguguran berlaku. Segera berbaring jika pendarahan berlaku dan hubungi doktor untuk rawatan.

9. Rahim lemah

Mencegah keguguran selepas bulan ketiga kehamilan. Biasanya doktor menyarankan pembedahan kecil untuk menjahit leher rahim di awal kehamilan dan jahitan di buka semula sebaik sahaja kontraksi bermula.

10. Sembelit

Makan makanan berkhasiat sangat penting untuk mencegah sembelit. Cukup protein, buah dan sayuran serta fiber. Minimakan pengambilan gula dan makanan berlemak. Kekurangan serat boleh memburukkan lagi masalah sembelit.

11. Buasir

Terjadinya buasir apabila sering mengalami sembelit dengan kerap akibat perubahan gaya hidup dan perubahan hormon. Hormon progestron yang banyak menyebabkan usus bekerja lebih perlahan semasa kehamilan untuk memproses makanan

12. Sering nak pitam

Perubahan hormon menyebabkan otak tidak dapat oksigen dan darah yang cukup terutama apabila berdiri terlalu lama atau bangkit laju semasa berbaring atau duduk.

Testimoni ibu hamil








INGAT SHAKLEE
INGAT AHLIA HANAFI
JOM JAGA KESIHATAN😍


Bagaimana untuk hubungi saya?
Klik di link dibawah ini untuk sebarang pertanyaan👇👇👇


Mengapa mesti memilih Shaklee

✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
 Terbukti Berkesan
 Terbukti Semulajadi
 Terbukti Selamat
 Harga Mampu Milik
 Halal

Saya doakan kesihatan anda bertambah lebih baik, kita berusaha merawat Allah jualah yang menyembuhkan.





COD SEGAMAT, JALAN TEMENGGUNG, BERATA, LUBUK BATU, GEMEREH, KG TASIK ALAI, BULOH KASAP, TAMAN SERI SERULING, TAMAN SERULING, TAMAN MEWAH, TAMAN REBANA, TAMAN MUHIBAH, BATU ANAM, TAMAN YAYASAN, KG JABI, JALAN PEMUDA, SEMENANJUNG MALAYSIA, SABAH DAN SARAWAK, BRUNEI

~~~Perunding Vitamin Anda : ~~~
♡♡Ahlia Hanafi
♡♡ Shaklee Independent Distributor
♡♡ [ ID No : 1117892]
♡♡ Contact No : 019-7701358
♡♡ Email : ahliahanafi@gmail. om
♡♡Facebook: Ahlia Hanafi
Blog:www.ahzvitamin.blogspot.com.m

No comments:

Post a Comment

CARA PENGAMBILAN OSTENUTRIX SHAKLEE

Pengedar Shaklee Segamat:Cara Pengambilan OSTENUTRIX Shaklee Assalammalaikvvum Dan Salam Sejahtera Blog Kali ini saya nak kongsi...